Neden “Mindful” Olmalıyız?

Neden “Mindful” Olmalıyız?

Neden “Mindful” Olmalıyız?

18 Haziran 2020 - 15:39
By

Mindfulness en basit şekliyle içinde bulunduğumuz ana dikkatimizi vermektir. Ama bu dikkati vermek sadece yaşanılanları fark etmek anlamına gelmez. Fark ettiklerimizi yargılamadan açık ve şefkat dolu bir kalple kabullenmeyi de içerir. Peki içinde bulunduğumuz ana dikkat vermek neden önemlidir? Bize ne kazandırır ve nasıl bir faydası olur? Yani kısaca neden “Mindful” olmalıyız? Yapılan araştırmalara göre insanlar uyanık oldukları zamanın %47’sinde içinde bulundukları anı deneyimleyemiyorlar. Yani zihinleri anda olmak yerine ya geçmişte ya da gelecekte. Bu duruma uçuşan zihin adı veriliyor. İnsan zihninin geçmişte ya da gelecekte olması ona hayatta kalması için bahşedilmiş bir yetenek aslında ama bedeli var ne yazık ki. Anda olamamanın bedeli de mutsuzluk.  Yani insan zihni uçuşan bir zihin ve uçuşan zihin de aslında mutsuz bir zihin.

Mindfulness dikkatimizi yönetebilmek konusunda bize müthiş bir iç görü ve beceri kazandırır. Dikkatimizi yönetmek neden önemli, çünkü günümüzün hızlı ve stresli dünyasında dikkatimiz problemli. Dikkatimiz hiperaktif, negatife takılı ve regule olmakta yani kendimizi düzenlemekte dengeyi bulmakta zorlanıyoruz. Önemli bir dikkat eğitimi olan Mindfulness bize dikkat kontrolümüzü sağlayabilmekte önemli araçlar sunuyor. Böylece hem dağılan zihnimi toparlayabiliyorum hem de dikkatimi istediğim konuya getirmeyi tercih edebiliyorum. Dikkatimi etkili biçimde yönlendirmeyi öğrenirsem uyaranları dikkat süzgecimden geçirip istediğime odaklanabilirim.

Peki mindfulness ne değildir? Bana her kapıyı açan sihirli değnek değildir. Mucizevi biçimde her zaman mutlu olma garantili, tüm olumsuz ve zor duyguları uzat tutan ve bunu amaçlayan bir yöntem değildir. Anı yaşamak salt mutluluk ve tatmin peşinde koşup diğer her şeyi bir kenara koyacağım anlamına gelmez. Tam tersine an bana olumlu/olumsuz ne getirirse getirsin onu kabul edip onunla kalabileceğim anlamına gelir. Ama mindful yaşamanın ve farkındalık pratiklerini yapmanın zihnim üzerinde rahatlatıcı, gevşetici, stresimi azaltıcı etkileri olabilir. Kendimle, çevremle daha huzur bulduğum ve tatmin edici, besleyici ilişkiler yaşamama vesile olabilir.

Hayatıma farkındalığı nasıl sokarım? Bunun çok basit ve uygulamaya dönük iki yöntemi olduğunu söyleyebiliriz. Birincisi düzenli meditasyon pratikleridir. Her gün meditasyona vakit ayırmamız gerekir. En basit mindfulness meditasyonu ise dikkatimizi nefesimize odaklamaktır. Her gün belirlediğimiz bir süre kadar (5-10-15 dakika olabilir) sakin bir yerde oturup nefesimize odaklanabiliriz. Bu nefes meditasyonu boyunca zihnimizin nerelerde dolaştığını, düşüncelerimizi, yargı ve yorumlarımızı fark edebiliriz. Dikkatimiz nefesten her uzaklaştığında onu nazikçe nefesimize geri getirebiliriz.

Diğer günlük Mindfulness pratiği ise her gün yaptığım bir aktiviteyi seçmek ve yaparken zihnimi sadece ona vermektir. Örneğin diş fırçalamak, çay içmek, duş almak, bulaşık yıkamak gibi. Yine dikkatim dağıldıkça onu tekrar yaptığım işe geri getirmeyi her gün tekrar tekrar deneyimlemem gerekir.

Mindfulness da diğer tüm beceriler gibi öğrenilebilir ve geliştirilebilir. Ama öğrenmeyi kalıcı hale ve Mindfulness’ı yaşamımın bir parçası haline getirmek için düzenli tekrar (her gün) yapmak kritik noktadır.

Şebnem Onbaşı

Eğitmen, Psikolog