Stres Yönetimi = Yaşam Yönetimi

shutterstock_498167725

Stres Yönetimi = Yaşam Yönetimi

23 Mayıs 2018 - 09:18
By

‘Stres, bedenin veya zihnin normal fonksiyonlarını bozan olağandışı bir durumdur’ diyebiliriz.
Bu tanım doğrultusunda da stres aşağıdaki bileşenlerden oluşur:

• Kişisel beklenti ve seçimler
• Değişimin getirdiği baskı ve talepler
• Kişinin stresle başa çıkma becerisi veya bu beceri hakkındaki algısı

Herkesin stresi algılaması, hissetmesi ve gösterdiği tepki farklıdır. Ancak kesin olan günümüz teknoloji toplumunda herkesin çeşitli zamanlarda farklı miktarlarda strese maruz kaldığıdır.

Stres yönetimi; düşüncelerinizin, çevrenizin, hislerinizin, yaşamınızı sürdürme biçiminizin ve problemlerle baş etme şeklinizin tamamen sizin kontrolünüzde olduğu prensibine dayanmaktadır. Stresinizi yönetirken nihai hedefiniz; iş, ilişkiler, rahatlama ve eğlence için ayrılmış zaman dilimlerinin olduğu dengelenmiş bir yaşam sürdürmek ve diğer yandan da karşılaştığınız zorluklarla baş ederek, değişiklikler karşısında esnek davranabilme becerisi kazanmaktır.
Stresinizi sağlıklı biçimde yönetebilmeniz için bazı küçük ipuçları:

• Stres verici durumun analizi yapın: Durum benim kontrolümde mi yoksa değil mi?
• Kontrolünüz altında olmayan durumlarda bakış açınızı değiştirin
• ‘Şimdi ve burada’ ya odaklanın: İç diyalogunuzun geçmiş veya geleceği düşünerek sizi olumsuz etkilemesine izin vermeyin
• Gevşeme egzersizleri yapın
• Fırsat bulduğunuz zamanlarda rahatlatıcı müzikler dinleyin
• Mümkünse sabah yürüyüşü veya başka bir spor yapın
• Doğada vakit geçirmeye çalışın
• Sağlıklı beslenin, B vitamini zengini besinler sinir sistemine iyi gelmektedir
• Gergin hissettiğiniz anlarda duş alın
• Kısa gündüz uykuları için fırsatları değerlendirin
• Günlük tutun, duygu ve düşüncelerinizi fark etmeye çalışın
• Gülün ve pozitif iletişim kurun

Psikolog Şebnem Onbaşı